Alapok

A játék telepítését, és elindítását, szerintem nem kell elmagyarázni, de ha valakinek ebben is kell segítség nyugodtan tegye fel kérdését vagy itt a hozzá szólásban, vagy a facebook oldalunkon. Szóval indítsunk egy új játékot!kezdo kep

 

Kapunk egy kezdő panelt, amiben az 1-es(alattunk lévő kép) pontnál írjatok be egy játékos nevet, és a 2-es pontban lehet kiválasztani a játékmódot.

A sandbox-ban mindent megkapunk, nincs fejlesztés minden adott, ki lehet próbálni stb.  Science-ben(tudományos mód), egy alap készlettel indulunk, amit un. Science pontok(tudományos pontok) gyűjtésével és annak a kiosztásával lehet gyarapítani,  egy kis kihívás. A Career (karrier)módban, nem csak tudományos pontokat kell gyűjteni, hanem pénzt is kell keresni, mert semmi sincs ingyen! Az űrközpont is minimum, azt is fejleszteni, vásárolni kell. Pénzt különböző missziók vállalásával kereshetünk.

A 3-as ponton lehet zászlót választani az űrprogramunkhoz! De minden egyes misszióhoz  akár külön is lehet másikat választani. Zászlót ti is csinálhattok, ha az 250×160 pixel, PNG kép és nincs a nevében szóköz és ékezetes betű, vagy speciális karakter. A képet a játék könyvtárában a Game Data/ Squad/ Flags mappába tegyétek.

A 4-es ponton lehet a játék nehézségét állítani, (kezdőknek nem szégyen az Easy!).

kezdo kep 3

Ha beléptünk a játékba, meg érkezünk a Kerbin űrközpontba, ahol üdvözöl minket egy Kerbal. Minden új helyen fognak minket mindenféle vicces nevű Kerbalok üdvözölni, ne lepődjünk meg!

Az 1-es az indító pad, indító állás, innen fognak az általunk elkészített űrhajók elstartolni! (már ha jól raktuk össze!) A 2-es, a repülő téri felszállópálya, innen fognak felszállni az általunk készített repülőgépek, űrrepülőgépek. Jó hosszú, és az egyenlítővel párhuzamos a tengelye ami ideális az orbitális pályára álláshoz. A 3-as csak a Career módban használatos, a Küldetés irányítás, itt vehetjük fel küldetéseket amikért pénzt kaphatunk. De vigyázat ha nem sikerül, az sokba kerülhet nekünk! A 4-es az űrhajó hangár, itt rakhatjuk össze az űrrakétáinkat. Az 5-ös a Követő állomás, itt megtekinthetjük milyen eszközök vannak az űrben, illetve megszüntethetjük őket, és össze takaríthatjuk az űr szemetünket! A 6-os a repülőgép hangár, ezen a helyen a repülő gépeinket, űrrepülő gépeinket szerelhetjük össze. A 7-es az űrhajós komplekszum, itt válogathatjuk ki az űrhajósainkat. (de vigyázzatok mert előbb vagy utóbb elfogynak! Vagy mégsem?! 🙂 ) A 8-as az Adminisztrációs épület, itt lehet a Career módban az űrközpont fejlesztéseit megvásárolni.  A 9-es pedig a Kutatási és fejlesztési központ. Itt lehet a tudományos pontokért fejlesztéseket végre hajtani illetve meg lehet tekinteni, melyik bolygón, holdon milyen kutatásokat tudtunk végre hajtani. Az épületek lerombolhatok, ami sandboxban, és science-ben látványos, de career-ben kö keményen fizetni kell az újjá építésükért, tehát óvatosan a rombolással!

kerbin urkozpont

A követő állomás-ban megtekinthető a Kerbol rendszer, fókuszban a Kerbinnel. Láthatjuk az égi objektumokat, illetve az általunk fel küldött űreszközöket. Az 1-es pontban választhatunk az objektumok közül. Ha rákattintunk az egyikre akkor annak a röppályája sárga színre vált, jól láthatóan, illetve megjelennek rajta pálya adatok. A 2-es pontban lehet választani mi a szándékunk az adott objektummal, be is léphetünk a repülésbe, megsemmisíthetjük (ezzel óvatosan ha van benne személyzet!) vagy ha a Kerbinen van vissza is hozhatjuk. Illetve az aszteroidák repülési pályájának a követését is itt lehet be/ki kapcsolni. A 3-as egy szűrő, mit szándékozunk látni vagy nem látni a képen. Balról sorba az első a Debris, vagyis űrszemét, ezt ha lehet mindig takarítsuk el, aztán a műholdak, roverek, leszálló modulok, űrhajók, űrállomások, űrbáziosok, zászlók, aszteroidák, és a kérdéses objektumok. A 4-es egy információ panel ahol adatokat kapunk bármilyen objektumról amire rákattintunk, például a bolygók, holdak adatai, az űreszközök súlya, személyzete, stb. Az 5-ös szintén adat panel, a jobb oldali, hogy a  career-ben éppen milyen misszióink vannak bevállalva, a bal oldali pedig egy mód, a ScanSat panelja. A 6-oson pedig az időt gyorsíthatjuk fel, de ezzel is óvatosan ha van kinn személyzet, és használjuk a TAC Life Support módot.

koveto allomas

A Kutatási és fejlesztési központban találunk egy Technológiai fát ami tartalmazza az előttünk lévő fejlesztések ágrajzát. Ezt mind a sciencben, mind a Career-ben megtaláljuk. És az össze szedett tudományos pontokért lehet kiváltani az általunk kiválasztott, adott fejlesztést. Ez után lesznek elérhetők az ez után következő fejlesztési pontok. Career-ben még ezt a fejlesztést is fejleszteni kell (:D)vagyis megvásárolni! Azt hogy ki mit fejleszt első sorban, azt maga dönti el de az alul lévő műszaki egységek között lévő műszerek azért fontosabbak, mert a segítségükkel lehet még több tudományos pontokhoz jutni. A tudományos pontoknak minden bolygó, hold körül és a felszínén, van egy adott szorzója. Például  az Eeloo-on a legnagyobb, míg a Kerbinen és körül, a legkevesebb.

tech fa

Az Kutatási és fejlesztési központ archívumában tekinthetitek meg az eddig elért tudományos, vagy missziós eredmények jelentéseit.

arhivum

Az űrhajós komplekszumban lehet a bal oldali listából kiválasztani az űrhajósainkat, mindegyiknek van szakterülete, mint pilóta(pilot), szerelő(Engineer), tudós(Scientist). Ennek a Career-ben van nagy szerepe! Persze ott még ez sem ingyen van! A jobb oldalon láthatjuk az aktív űrhajósainkat(Available), akik küldetésen vannak(Asigned), illetve azokat akik eltűntek(meghaltak, Missing). Vigyázat, mert science módban nekem már sikerült egyszer elfogyasztani az összes Kerbálkát, illetve Carrerben mint írtam pénzbe kerülnek. Bár a faj településeiről nincs semmi hír, nem tudni honnan kerülnek elő, esetleg hogyan szaporodnak, és nemrégen kerültek elő a női Kerbálkák is csak(tehát megdőlt az egynemű társadalom hipotézise!). A felszínen csak régi épület maradványok találhatók az űrközponton kívül. Lehet a föld alatt vannak a városaik? Ki tudja?!

ürhajos komplexum

De most térjünk be az űrhajó hangárba, és ismerkedjünk meg az eszközeinkkel!

  1. Ezekből az eszközökből építjük  meg az űrhajót. Fentről lefele haladva: Parancsnoki modulok, vezérlő egységek, általában ezek közül valamelyikkel kezdjük az építkezést fentről lefelé haladva. Hajtó anyag tartályok, tehát amikben az üzemanyagok lesznek, különféle méretben. Vezérlő modulok, egységek, például giroszkópikus stabilizátor, manőver fúvókák. Szilárdságért felelős elemek, különféle rácselemek, Decoupler-ek(pirópatronos elválasztó elem). Aerodinamikai elemek, például különféle szárnyak, levegő beömlő nyílások sugárhajtóműhöz, áramvonalas burkolat, orrkúpok. Műszaki elemek, mint az akkumulátorok, napelemek, lámpák, kerekek, futóművek, stb… Tudományos egységek, például antennák, kutató modulok, konténerek, műszerek, stb…  A legalul lévő kis alak, az egy móddal került a játékba itt nem térek ki rá.
  2. Ezekkel a gombokkal plusz mozgathatjuk az elemeket, az elsővel kikapcsolhatjuk ezen funkciót, a másodikkal három irányba mozgathatjuk a tárgyakat, a harmadikkal három irányban megforgathatjuk, és a negyedikkel átrakhatjuk egy másik elsődleges elemre, hogy melyik legyen az amire a jármű épül.
  3. Ezzel térünk vissza az űrhajó építéséhez.
  4. Itt különféle billentyűkhöz, különböző elemek, funkcióit adhatjuk hozzá, például, hogy az 1-es gombbal lehessen ki/be csukni az antennát, stb…
  5. Ki választhatjuk, hogy milyen legénységgel repüljön az adott jármű, vagy éppen, hogy ne legyen benne akár senki sem.
  6. Adhatunk nevet az épített járművünknek.
  7. kiválaszthatunk a rendelkezésre álló zászlokból, egyet, hogy az legyen az épített jármű zászloja, logója.
  8. Új űrhajót kezdhetünk építeni.
  9. Elmentett űrhajókból, járművekből válogathatunk.
  10. Az épített eszközt itt menthetjük el!
  11. A járművet kihelyezi az indító padra. ha az valamilyen okból nem felel meg néhány kritériumnak akkor nem engedi, és jelzi egy hiba üzenetben.
  12. Kilépés az űrhajó hangárból a Kerbin űrközpontba
  13. Itt jön létre egy működési sorrend, ahogyan haladunk a járművünk építésével.
  14. Itt az általunk vállalt missziók jelennek meg, de csak Karrier módban.
  15. A járműről kapunk alap adatokat illetve figyelmeztetéseket.
  16. Fentről lefelé: láthatóvá válik a jármű tömeg középpontja! Láthatóvá válik a meghajtás iránya! Láthatóvá válik a jármű által termelt felhajtó erő és annak iránya!
  17. Kiválaszthatjuk, mi szerint rendezze a jármű testére helyezett elemeket. Teljesen szimetrikusan vagy nem szimetrikusan. („C” billentyű)
  18. Kiválaszthatjuk mennyi elemet helyezünk fel. („X” Billentyű, vissza pedig bal „shift+X”)

Több információt az építsünk űrhajót fejezet alatt találtok!

ürhajohangar

Az űrrepülőgép hangár  csak annyiban különbözik, hogy a járművet vízszintesen építjük össze, illetve az alapból  ráhelyezhető elemek is ennek megfelelően fognak működni. (Természetesen ez mind állítható!) Többet az építsünk űrrepülőgépet fejezet alatt találtok!

urrepulohangar

Ezek után nézzük is meg honnan fogjuk fel eregetni az űrrakétáinkat!

A képernyőn mindenféle érdekes funkciójú panelt találtok. Ismerjük meg ezeket.

  1. Itt gyorsíthatjuk fel az idő múlását! A különféle magasságok határozzák meg ennek a maximális értékét.
  2. Magasságmérő műszer, méterben dolgozik, de a tengerszint feletti magasság adatot kapjuk, de át lehet váltani a talaj feletti magasság mérésre! Ez olyan bolygoknál és holdaknál ahol nincs víz, van mindig egy adott nulla pont, ami a tengerszintnek felel meg!
  3. Kapcsolók: Lámpák, futóművek-leszálló talpak, és a kerék fék.
  4. A jobb oldali csak Karrier módban működik, az aktuális missziókat mutatja. a mellette lévő pedig a fogyó eszközöket, anyagok mennyiségét jelzi nekünk! A másik három egy adott módhoz tartozik.
  5. Működtetési sorrend, alulról felfelé haladva aktiválhatjuk  ezeket, a „space” billentyű megnyomásával.
  6. Alulról felfelé: orbitális térkép, megnézhetjük járművünk pozícióját az űrtérképen(„M” betűvel kapcsolható). Dokkoló panel, segédlet dokkoláshoz. Vissza a jármű nézetre.
  7. Hajtómű teljesítmény szabályzó(gázkar).(„bal shift”=fel „bal Ctrl”=le, max gáz „Z”, gáz teljesen le „X”)
  8. Reactive Control System, Manőverező fúvókák, be/ki kapcsolt állapotát jelző lámpa. („R” betűvel kapcsolható.)
  9. Sebesség mérő, méter/másodperc-ben működik. Háromféle sebesség adatot képes megadni: a talajhoz viszonyított sebességünk(surface), az orbitális pálya sebessége(orbit), és egy adott célpontnak kijelölt objektumhoz való sebesség különbségünk(target).
  10. Stability Augmentation System, SAS, ez pozícióban tartja a járművet a rendelkezésére álló eszközökkel(például a manőver fúvókákkal, a giroszkópikus stabilizátorokkal, vagy akár a működő hajtóművekkel is). („T” billentyű)
  11. Műhorizont, mindig egy adott égitesthez viszonyítva mutatja meg a helyzetünket, alul a HDG a pályánk hajlásszögét is megadja.
  12. Gyorsulás mérő, „G” mérő. Ez fontos, mert nem csak a hajtóművek működésekor lép fel „G” erő, hanem például a légköri fékezésnél is! Ne engedjük a pirosba, főleg ne, ha egy kerbál is van a fedélzeten!
  13. A kis kerbálunk,(vagy kerbálok), a feje felett két gomb van: EVA (Extravehicular activity) Minden űrhajón kivűli tevékenység, egyszóval kerbálkánk elhagyja az űrhajót. IVA (Intra-Vehicular Activity) minden űrhajón belüli tevékenység, tehát belépünk az űrjármű belsejébe, és  az adott kerbál szemszögén keresztül látunk.

Az űrrepülőtér ugyan ilyen, csak ott természetesen  a futópályáról indulnak a járműveink.

urhajo panel

Az oktató videóban találhattok még több információt a játékról!

Csatlakozás a társalgáshoz

10 hozzászólás

  1. Hali.
    A tudós és mérnök kerbineknek mi a szerepük? Felvételnél mit számít a „stupidity”? A tapasztalatszerzésnél a csillagok növekedésével mit tudnak jobban csinálni?
    Szívesen olvasnék egy cikket ezekről.

    Előre is köszi. 🙂

    1. Szervusz! Ezeknek a Career-ben van igen fontos szerepe! De még nem sikerült teljesen befejezni a weboldalt, de ígérem igyekszünk! 🙂

    2. Bocs, hogy csak most adok választ!

      A mérnök (engineer) kerbal képességei:
      0 csillag: Fúró (Drill-O-Matic) sebesség 5x.
      1 csillag: Leszállás után újra tudja csomagolni az ejtőernyőket. Fúró sebesség 9x.
      2 csillag: Meg tudja javítani az eltört kerekeket is EVA-során. Fúró sebesség 13x.
      3 csillag: Meg tudja javítani az eltört leszállólábakat is EVA-során. Fúró sebesség 17x.
      4 csillag: Fúró sebesség 21x.
      5 csillag: Fúró sebesség 25x.

      A tudós (scientist) kerbal képességei:
      0 csillag: Képes resetelni a Science Jr és a Mystery Goo eszközöket EVA során. Az MP-LG-2 labormodulba kell egy tudós hogy működjön.
      1 csillag: Helyszíni kutatás ra +5% science pont. Labormodul sebesség 5x.
      2 csillag: Helyszíni kutatás ra +10% science pont. Labormodul sebesség 9x.
      3 csillag: Helyszíni kutatás ra +15% science pont. Labormodul sebesség 13x.
      4 csillag: Helyszíni kutatás ra +20% science pont. Labormodul sebesség 17x.
      5 csillag: Helyszíni kutatás ra +20% science pont. Labormodul sebesség 21x.

      http://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/Kerbonaut/hu#Scientist

      A stupidity-nek csak arra van hatása, hogy veszélyes műveletek során a kerbal vigyorog, vagy pánikol. A badass tulajdonsággal mindig vigyorog.

  2. Szép honlap, de azért van azért némi csiszolni való rajta. A Missziós központ valami hittérítés lenne? Mikor fordítottam a wikin akkor elég sok dolog magyar nevének utánanéztem szakkönyvekben, de az mindenütt „Küldetésirányítás” volt

    1. Köszönöm, és igen sok még a csiszolni való! De ha te csináltad a wikipédia fordítását, akkor én pont téged kereslek egy ideje. Köszönöm a kiigazítást, és felvennéd velem a kapcsolatot, akár tsen, vagy e-mailon. 442pcgame@gmail.com
      Ezer üdvel Kopasz442

        1. Az e-mailodra írtam már. A TS az a Team Speak 3, amit a beszéd kommunikációra használunk például a játékoknál, vagy ha hang riportot készítek, stb, remek kis program, jobb mint a skype.
          Az IP-cime a szerverünknek a fő oldalon kint van.
          letöltése: https://www.teamspeak.com/downloads

  3. Sziasztok nekem az a kérdésem lenne , hogy vannak ezek az akció csoportok azokat hogyan tudom használni meg mire jók?

  4. Igazán értékelem, hogy valaki energiát fektet a játékkal kapcsolatos tudnivalók összegyűjtésébe, de szemrákot kapok a rengeteg helyesírási hibától. A minőségi tartalom érdekében érdemes lehetne valakivel korrektúráztatni a cikkeket.

    1. Köszönjük az észrevételt, igyekszünk mielőbb kijavítani a hibákat! 🙂

Egy jó hozzászólás jó lenne

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .