Menjünk a holdra!

Hogyan juthatunk el a Minmusra?

A Munhoz képest a Minmus elérése annyiban kicsit nehezebb, hogy a Minmus pályája 6 fokos szöget zár be a Kerbin egyenlítői síkjával.

A Munhoz képest kisebb gravitációja miatt viszont a Minmus körüli pályára álláshoz, a fel és leszálláshoz, valamint a visszatéréshez összességében kevesebb üzemanyag kell, mintha ugyanezt a Munnál tennénk. Ezért aztán a Kerbinről indulva a Minmus a legkevesebb üzemanyaggal elérhető égitest.

A hat fokos pályahajlás miatt két alapvető módszer van az elérésére.

A lehető leggazdaságosabb módszer, ha eleve a Minmus pályasíkjába tudunk indítani.

1

Ehhez meg kell várni, hogy az indítóállás beforduljon a Minmus pályasíkjába. Ekkor a Minmus pályájának fel és leszálló csomópontjai (An, Dn) és az indítóközpont pontosan egy egyenesen helyezkedik el. Ekkor az indításkor arra kell figyelni, hogy folyamatosan a Minmus pályasíkjában maradjunk, ehhez a 86 fokos ( ha a Minmus pályáját felszálló ágban metsszük) vagy 96 fokos irányba kell tartanunk az indítás alatt (mint a fent ábrázolt esetben, amikor a Minmus pályáját leszálló ágban metsszük).

2

Ez után egy menetirányú gyorsítás megtervezésével, könnyen kialakítható a Minmushoz vezető ellipszispálya.

3
A másik módszer kb. 30-40 m/s-al több gyorsítást igényel, viszont bármikor indíthatunk, mindig működik.

Ekkor először egy nagyjából nulla fokos hajlásszögű alacsony egyenlítői pályára állunk a Kerbin körül. Ez után megtervezünk egy olyan menetirányú gyorsítást, ami egy olyan ellipszispályára juttatja az űrjárművünket, aminek a távolpontja a Minmus pályamagasságában van. Ezután addig mozdítjuk a manővert a Kerbin körüli pályán, amíg a távolpontja környékén a legközelebb kerül a Minmushoz.

4
Ekkor mivel nem vagyunk vele egy síkban, ezért a Minmushoz legközelebbi pontunk a Minmus pályasíkja alá vagy fölé kerül.

5
Hajtsuk végre a manővert és álljunk ellipszispályára. A pályasíkok közötti eltérést körülbelül a Minmushoz vezető út felénél tudjuk a leggazdaságosabban korrigálni egy normál irányú („fel, le irányú”) manőverrel. Ugyanitt kisebb menetirányú manőverekkel a Minmushoz legközelebbi pont magassága is pontosan beállítható.

6
Ezután a bolygók megközelítésekor szokásos módon a Minmus vonzáskörzetébe éréskor, ha szükséges akkor normál és radiális irányú manőverrel beállíthatjuk, hogy egyenlítői vagy sarki pályára akarunk állni.

7
Ezután a Minmushoz legközelebbi ponton, menetiránnyal szemben indítva a hajtóművet, pályára állhatunk körülötte.
A Minmusra leszállás viszonylag egyszerű. Egyszerűen lefékezzük az űrhajót, majd a függőlegesen tartva, az ereszkedési sebességet figyelve 5m/s alatti sebességgel érünk talajt.
Felszálláskor nyugodtan lehet függőlegesen gyorsulni, amíg a pályánk távolpontja legalább 15 km magasra kerül, majd az ugyanitt végrehajtott menetirányú gyorsítással pályára állunk.

8

A visszainduláshoz a 30 foknál kisebb hajlásszögű egyenlítői pályák a legoptimálisabbak.
Hasonlóan a bolygókról történő visszatéréshez itt sem pontosan a Minmus menetirányával párhuzamosan érdemes megtervezni a manővert, hanem előtte.

9

Amikor elkezdjük menetirányban kihúzni a manővert, hamar látni fogjuk, hogy a Minmus elhagyása után általában egy viszonylag nagy hajlásszögű pályára kerülünk a Kerbin körül.

Ha inkább az egyenlítő környékére akarunk visszatérni, akkor a manővert normál irányban módosítva egyenlítői pályán érkezhetünk vissza.

A cikket írta: Zsombok Gábor


A cikket írta: Zsombok Gábor

Csatlakozás a társalgáshoz

2 hozzászólás

  1. Épp a napokban jártam én is (első alkalommal) a Minmuson. Érdekes, hogy egy mentés elmaradása miatt, újra kellett kezdenem a projektet (ez amúgy nagyon meglepett, sosem volt még rá pálda). Míg elsőként előbb, a pályaszöget a Kerbin körül állítottam be (ez a legrosszabb megoldás a szükséges több száz DeltV-s igénye miatt, addig a második újra repüléskor útközben végeztem el az eltérés miatti korrekciót, sokkal kevesebb DeltaV-vel, nagyjából, ahogy írtátok ti is. Nagyon jó a leírásotok, csak így tovább.

    1. Köszönjük szépen! Az oktató videókban lehet éppen nem mindig a legoptimálisabb pályát mutatjuk be hanem inkább, hogy érthetőbb legyen! 😀

Egy jó hozzászólás jó lenne

Hozzászólás a(z) Kopasz442 bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .